מנהיגות מכילה בזמן משבר – הוובינר

מנהיגות מכילה (או מכלילה) היא כלי משמעותי ביישום גיוון והכללה בארגונים. זה כלי שעובד בצורה מעולה בשגרה וגם ברגעי משבר, ולצערנו הרב, בתקופה האחרונה 'הצלחנו' לצבור בזה הרבה מאד ניסיון מעשי, בשטח.

מאז הטבח הברוטלי בשבת השחורה ותחילת המלחמה, הרבה מנהלות ומנהלים בחברות וארגונים מתמודדים עם אתגרים מורכבים. שום דבר לא הכין אותנו למשבר בסדר גודל כזה. 

במסגרת המיזם שלי The DEI Code, ביחד עם נורית הטב וארז פלג, אנחנו פועלים למצוא זמן לסייע לכמה שיותר ארגונים כי אנחנו יודעים שהכלים שאנחנו משתמשים בהם בשגרה, ליישום אפקטיבי של ניהול והכללה בארגונים, רלוונטיים היום מתמיד. 

במסגרת השאיפה שלנו לעזור כמה שאפשר, הזמנו מנהלות בארגונים להצטרף לוובינר חינמי, ואנחנו רוצים לשתף הקלטה שלו גם אתכם. הוובינר התקיים בעברית ובקישור למטה יש גם תמלול, גם בעברית וגם באנגלית, כדי שנוכל להפיץ את הידע גם עם דוברי שפות אחרות.

הוובינר נולד במלחמה הנוכחית, אבל המידע שיש בו הוא מידע חשוב, שנכון לשעת משבר מכל סוג שהוא, כמו שראינו למשל במשבר הקורונה שכולנו חווינו לא כל כך מזמן. 

זה הלינק לצפייה בוובינר >>  https://bit.ly/TheDEICodeIncLeadRecording

נסכם כאן בקצרה כמה מהנקודות החשובות שעלו בוובינר.

נקודת המבט שאנחנו יוצאים ממנה היא שארגונים צריכים להמשיך לתפקד גם במשברים. זה לא קל, אבל יש כמה סיבות שבגללן חשוב שנמשיך לתפקד, כמו לקוחות שצריכים אותנו, הימנעות ממשבר כלכלי בנוסף למשבר הקיים, שרידות החברה ביום שאחרי וכו'. זו ביום יום האחריות שלנו, מנהלות ומנהלים. 

ובכל זאת, למרות הצורך להמשיך, אנחנו לא יכולים פשוט להתייחס למצב כ'עסקים כרגיל'.

אנחנו מחוייבים להסתכל על הדברים מזווית הרבה יותר מודעת ומכילה כדי שההמשכיות העסקית תבוא עם לכידות ארגונית. אנחנו לא רוצים שאנשים ירגישו ביום שאחרי שהם רוצים לחפש מקום חדש.

במהלך הוובינר דיברנו על 4 מימדים של מנהיגות מכילה בזמן משבר, שמתבססים גם על מנהיגות כלפי חוץ (פעולות שאנחנו עושים כדי לוודא שכולם מקבלים את הנדרש כדי להצליח) וגם במנהיגות כלפי פנים (התכונות והיכולות האישית שלנו לפעול באופן שרותם את כולם וכולן):

  1. העצמה (Empowerment):
    אנחנו צריכים לאפשר לעובדים להתפתח ולשגשג.

    נעשה זאת למשל על ידי הכלה בקבלת החלטות, כלומר לוודא שאנחנו שומעים קולות של אנשים מרקעים שונים בנוגע להחלטות של החברה איך להתמודד עם המשבר. צריך גם להבין שהעובדים היום מלהטטים – לחלק את הזמן בין הבית לעבודה,  יותר מאשר בדרך כלל. יכול להיות שהם גם עושים הרבה פעולות כדי לעזור לאחרים. אנחנו צריכים להיות גמישים ולתת להם את היכולת לעשות את זה.

  1. אחריותיות (Accountability): 

כלל המפתח הוא שאנחנו לא עושים את העבודה במקום העובדים. אנחנו סומכים עליהם, מאמינים בהם ומאפשרים להם לעשות מה שהם צריכים.

יחד עם זאת, צריך להגדיר יחד סדרי עדיפויות, להגדיר מה הם יכולים לעשות עכשיו ומה לא. צריך להתמקד במשימות הקריטיות ביותר ולהסביר למה הן קריטיות, ולעשות חלוקה בין הטווח הארוך לטווח הקצר.

בנוסף, חשוב להיות גמישים כמה שאפשר – בדדליינים, בשעות העבודה, בצמצום פגישות לא חיוניות וכו'.

  1. ענווה (Humility): 

אחד הדברים שמלווים אותנו כל הזמן בגיוון והכללה זה שאנחנו לא יודעים הכל. יש לנו המון ניסיון ואפשר להגיד שחווינו הכל, אבל עדיין, אנחנו לא יודעים הכל. 

היום, יותר מתמיד, חשוב לא להניח הנחות, לא לחשוב שאנחנו יודעים מה אנשים חושבים ומרגישים.  צריך להקשיב, להיות פתוחים לביקורת, לתת מקום לדעות שונות וליצור מרחבים בטוחים לשתף חששות.

חשוב גם להמשיך להקשיב כל הזמן. זה ששמענו אנשים לפני שבועיים לא אומר שהם מרגישים אותו דבר גם היום.

  1. אומץ (Courage): 

אנחנו צריכים לשים בצד את האינטרסים אישיים כדי להשיג את מה שצריך לעשות, לפעול לפי עקרונות גם אם זה אומר לקחת סיכונים.

יש לנו אחריות להבין את המתחים שיש עכשיו בין קבוצות שונות של עובדים, ולהזכיר שאנחנו חברה שמונעת אפליה ופגיעה ורוצה שכולם יהיו חלק. צריך להיות מאוד ברור לכל האנשים בארגון מה מותר ומה אסור.
במצבים קיצוניים, חייבים גם לפעול! 
בביצוע שיחות אישיות ואפילו בפיטורים.  

במהלך הוובינר הצגנו את הנקודות הבאות כסיכום לעשייה הארגונית המומלצת:

🌈שום דבר עלינו בלעדינו אין להחליט עבור קהילות או קבוצות, אלא לתת מענה מותאם בהקשבה מלאה לצרכים ולרצונות העולים מהשטח לכל אורך התהליך

🌈תקשורת רציפה – לייצר ערוצי תקשורת ומידע ברורים, פתוחים ורציפים לפי דרגה ותכיפות (לדוגמא: סיכום שבועי ממנהל בכיר, יומי ממנהל ישיר, פעמיים בשבוע ממשאבי אנוש, חודשי ממנכ"ל וכו')

🌈 One stop shop – לתכלל ולסנכרן את העשייה כך שיש גוף המתאם בין כל הגורמים על מנת לתת למנהלים מענה מהיר, מסונכרן ויעיל

🌈גמישות ועצמאות תקציבית – לגוף המתכלל יש גמישות ועצמאות תקציבית שיאפשרו לו להוציא כספים עם כמה שפחות תהליכים בירוקרטיים

🌈להניח שכולנו זקוקים לסיוע – הנחת הבסיס היא שגם מי שלא מבקש עזרה, זקוק לעזרה, להקשבה. חלק זקוקים לה יותר מאחרים

🌈התאמה אישית וגמישות – התאמת המענים ככל האפשר לצוותים וקבוצות בשל המורכבות הרבה והשוני בין יחידות בארגון או בין אנשים שחווים את המצב בצורות שונות

🌈 מנהיגות פנימית – לעודד ולחזק את המנהיגות הפנימית הקיימת, ובמקרים בהם המנהיגות לא קיימת, להתאמץ לבנות מנהיגות פנימית חדשה

בנוסף, דיברנו גם על איך להכין את עצמנו לשיחות מורכבות ומכילות עם הצוות שלנו, כולל הצעה לתסריטים ולדברים שעדיף להגיד (וגם לא להגיד). לקראת הסוף שמענו דוגמאות מעניינות לפעולות שננקטו בחברת שטראוס.

מזמינים אתכם לצפות בוובינר >> https://bit.ly/TheDEICodeIncLeadRecording

אם אתם רוצים לשאול שאלות ולחשוב ביחד איך ליישם מנהיגות מכלילה בארגון שלכם, אנחנו כאן כדי לעזור.

מוזמנות ומוזמנים ליצור איתנו קשר ב- info@TheDEICode.com או לתאם פגישת זום איתנו

I wish all doors will open for me
דילוג לתוכן