ימי צום ביהדות – מידע חשוב ומעניין לארגונים מגוונים

לא מזמן כתבתי טיפים חשובים להתנהלות במשרד בתקופת הרמדאן והפסחא, וקיבלתי מכם הרבה בקשות למידע גם בנוגע לימי הצום ביהדות.
 
נכון, אנחנו חיים במדינה עם רוב יהודי, וסביר להניח שגם בארגון שלכם יש רוב יהודי, אבל עדיין יש כאן מידע חשוב שיכול לחדש לכם ולעזור לכם אם יש לכם בארגון עובדים דתיים וחרדים (ואולי אתם אפילו לא בטוחים בזה) 
 
נתחיל עם פירוט הימים והתאריכים של ימי הצום ביהדות:
 י"ז בתמוז (השנה: ב-6 ביולי)
 ט' באב (השנה: מתחיל בערב של ה-26 ביולי ומסתיים ב-27 ביולי)
 צום גדליה שמצוין ב-ג' בתשרי (השנה: ב-18 לספטמבר)
 יום כיפור (השנה: מתחיל ב-24 בספטבמר ומסתיים ב-25 לספטמבר)
 עשרה בטבת (השנה: ב-22 בדצמבר)
 תענית אסתר (ב- 2024: ב-21 בפברואר)
 
בנוסף לתאריכים האלה, כדאי לשים לב גם לתקופת בין המצרים, שמתקיימת בין י"ז בתמוז ל-ט' באב.
 
שעות הצום:
הצום המפורסם ביותר הוא יום כיפור שמתחיל בשעות הערב, בסביבות 18:00, ומסתיים ביום שאחריו, בסביבות השעה 19:00. גם ט' באב מתחיל בערב ומסתיים בערב שאחריו. אבל שימו לב – שאר ימי הצום לא נמשכים יומיים, אלא מתחילים מוקדם בבוקר (בסביבות 04:00-05:00) ומסתיימים בערב (בסביבות 18:00-19:00).
השעות המדויקות משתנות בין צום לצום בהתאם לשעות עלות השחר ושעת יציאת הכוכבים. מומלץ לבדוק.
 
האם בימים האלה יש חופש?
לפי אתר כל זכות, מבין כל התאריכים שציינתי למעלה, היום היחיד שבו יש חופש לכולם ע"פ החוק הוא יום כיפור, כאשר הכוונה היא רק יום כיפור עצמו, לא כולל ערב יום כיפור (שבהרבה ארגונים נהוג לתת חופש לכולם גם ביום הזה). כל ימי הצום הנוספים מוגדרים כימי בחירה.
 
מה העובדות והעובדים עושים בימי הצום?
העובדות והעובדים שצמים לא אוכלים ולא שותים במהלך הצום. בימים מסוימים הם מקפידים ללכת לתפילות בבית הכנסת.
מעבר לאוכל ולשתייה, בתקופות מסוימות יש הגבלות נוספות כמו איסור לחגוג או לשמוע מוזיקה בקול רם.
בתקופת בין המצרים, יש כאלה שגם לא רוחצים את הגוף, לא מתגלחים, לא מסתפרים ומקפידים על לבוש מסוים. בתשעת הימים שלפני ט' באב, יש אנשים שלא אוכלים בשר ולא שותים יין.  
 
המלצות להתנהלות בארגון בימי הצום:
🌈 מי צם? אני מציעה לא להניח מראש. יש אנשים שצמים רק ביום כיפור, יש כאלה שצמים גם בט' באב ויש כאלה שצמים בכל ימי הצום. אני מציעה גם לא להניח מראש מי *לא* צם. למשל, לנשים בהריון מותר לא לצום, אבל חלק גדול מהן עדיין מקפידות על ארוחות פשוטות וצנועות.
 
🌈 תקופת בין המצרים היא תקופה שבה למעשה לא צמים, אבל היא עדיין תקופה שצריך לשים לב אליה. אם יש לכם בארגון עובדים דתיים או חרדים, אני מציעה לא לערוך בתקופה הזו נופש חברה, ימי גיבוש או חגיגות מיוחדות.
 
🌈 גמישות וימי חופש: כמו שכתבתי למעלה, רק יום כיפור מוגדר כיום חופש וכל השאר הם ימי בחירה. אם יש לכם אפשרות, כדאי להיות גמישים ולאפשר לעובדים לא לעבוד ביום הזה או לפחות לאפשר להם לעבוד מהבית. ב-ט' באב, מומלץ להיות גמישים גם בערב הצום ולאפשר לעובדים לצאת מוקדם (וכמובן שגם בערב יום כיפור, למרות שבד"כ לא עובדים ביום הזה גם ככה).
 
🌈 ההתנהלות במשרד: ט' באב ויום כיפור הם ימים מפורסמים שכולנו מכירים, אבל לשאר הימים יש פוטנציטל 'ללכת לאיבוד' כך ששאר העובדים בכלל לא יהיו מודעים לכך שהצום הזה חל היום. מומלץ ליידע את שאר העובדים בנוגע לימי הצום ולהזכיר להם שיש אנשים שצמים. אני ממליצה גם לא לקבוע פגישות חשובות בימים האלה ולבקש מהעובדים להימנע מהשמעת מוזיקה חזקה או מאכילה ליד אנשים שצמים. כמו שאני אומרת הרבה פעמים ,חשוב גם לא ללכת לקיצון השני. אם מישהו צם, זה לא אומר שצריך להתרחק ממנו היום לחלוטין. לא בטוחים מה בדיוק לעשות? תשאלו. זו תמיד הדרך הטובה ביותר.
 
🌈 חגיגות פורים במשרד: תענית אסתר הוא יום צום שמתקיים בערב החג של פורים.
אם אתם מתכננים לערוך נשף פורים ויש לכם בארגון עובדים דתיים או חרדים, אני ממליצה להתייעץ איתם לגבי התאריך והשעה.
 
כמו שאני ממליצה תמיד בגיוון והכללה: אם אתם רוצים להצליח, פשוט תדברו, תשאלו, תתייעצו. העובדות והעובדים שצמים יודעים הכי טוב מה הם צריכים. תעזרו להם לעזור לכם 🙂
 
לינקים:
 
המרכז הבין-תרבותי לירושלים הכין אגרת מידע מצוינות עם כל המידע שצריך. אם אתם רוצים לקבל עוד מידע על כל יום צום, זה המקום לבקר בו. לחצו על הלינקים למטה להורדת קובץ PDF (שימו לב שחלק מהאגרות הן משנת 2022).
 
 
רואים בתמונה את חורבן ירושלים – תבליט על שער טיטוס ברומא. 
קרדיט תמונה – Photo: Arch of Titus Menorah by Steerpike. used under CC BY 3.0 license
דילוג לתוכן