שמחה לארח בבלוג את ארז פלג, מנטור עסקי.

אם תשאלו את פז פדידה, המנכ"לית של Plumbing Paz, היא לא תבין מה הייחוד בעסק שלה. פז היא הבעלים והמנכ"ית של חברה שמתמחה בתיכנון וליווי ההקמה של מערכות אינסטלציה. בנוסף לכל דגלי המצוינות העסקי, פז אינסטלציה, אך חרטה על דגלה גם את דגל השליחות החברתית ואת בשורת הגיוון.

אין דבר יותר מבלבל מהמחשבות שעולות לנו בראש כאשר אנחנו שומעים את צרוף המילים "עסק חברתי", יחד עם המילים "מערכות אינסטלציה" ועם פז פדידה, מי שמשמשת כמנ"כלית החברה.

פז משמשת עבורי כדוגמה למישהי שקובעת שמחיצות, חסמים ודיעות קדומות נועדו לניתוץ.

פז, מתכננת מערכות אינסטלציה, פנתה אלי לראשונה, כאשר החליטה שבכוונתה להפוך את המקצוע שלה, לעסק גדול ומוביל בתחום התכנון והבניה בישראל. כשפגשתי את פז, אשה בשנות השלושים המוקדמות לחייה, אמא לשני ילדים כשהשלישי היה בדרך, גיליתי אשה בעלת מוטיבציה גבוהה, רגישות חברתית ואדם אשר חשוב לו לשלב בין הקריירה שבחרה לבין הרצון לחיים פרטיים עשירים וומחוייבות עזה להשקיע בפיתוח המשפחה שבנתה.

בתחילת כל תהליך ליווי עסקי, אני מנסה לזקק את החלומות העסקיים והאישיים של כל לקוח אותו אני מלווה. פז הגדירה בפני יעדים עסקיים שאפתניים, איזון בין עבודה ומשפחה, ושילוב של אנשים מאוכלוסיות גיוון בעסק.

במשך תקופה די ארוכה, בחנו במשותף, פז ואני, האם הציפיות של פז לא סותרות זו את זו, אך ככל שהתעמקנו בתהליך גילנו שהדבר אפשרי. בשלב זה, הגדרתי לעצמי כאתגר אישי, לעשות כל שביכולתי לעזור לפז להגשים את החלום.

פעלנו בארבעה מישורים מקבילים:

  • תוכנית עבודה לטווח קצר, שתאפשר לפז להרחיב את העסק, לבסס אותו על צוות חזק ותהליכי עבודה מסודרים, כך שהוא ישרוד וימשיך לצמוח גם בתקופת הלידה.
  • בניית תוכנית עבודה ארוכת טווח, שתביא לצמיחת העסק ולנפחי הפעילות אליהם פז שאפה.
  • גיוס צוות עובדים, אשר לפי חזונה של פז, יגיע מאוכלוסיות מגוונות ככל האפשר.
  • שינוי תודעתי של פז והפיכתה ממתכננת מערכות אינסטלציה למנכ"לית של עסק.

האתגרים שליוו את בניית תוכניות העבודה והפיכתה של פז למנכ"לית, היו מוכרים לי בזכות תהליכימ ליווי רבים שביצעתי כמנטור עסקי. את הצורך בהתמודדות עם טיפול בבעיות לא צפויות בתקופת הלידה לקחתי על עצמי (בפועל הכל הסתדר מעולה בלי מעורבות מיוחדת מצידי).

האתגר הגדול ממנו חששתי היה קשור להתמודדות עם הפיכת העסק לעסק חברתי וקליטת אוכלוסיות גיוון. אני מאוד מעריך את השילוב של אנשים עם מוגבלויות בפרט ואוכלוסיות גיון בכלל בעסק, אך טרם התנסתי בהקמת עסק קטן אשר מתבסס בעיקרו על אוכלוסיות גיוון.

כדי להתמודד עם נושא הגיוון נעזרנו באביטל ינובסקי. אביטל היא המובילה מבין הדמויות המעטות הפועלות בתחום שפועלת ומשנה, שנים ארוכות, בכל התחומים הקשורים בגיוון, החל מבניית האסטרטגיה הארגונית, דרך גיוס העובדים, הקליטה שלהם והליווי שלהם לאורך זמן. ידעתי שאביטל עובדת בעיקר עם ארגוני ענק, ולכן כל כך שמחתי שאביטל נענתה לאתגר, לשלב ולגוון גם בעסק קטן.

אביטל עזרה לנו לדייק את הדרישות למשרות, באופן שמיקד את הצרכים המקצועיים מהמועמדים ולא את התכונות שפחות רלוונטיות למשרות עצמן. היא סייעה לנו להגדיר מיון הוגן שאפשר למפות את היכולות המקצועיות של האנשים ללא התערבות של פז וככה נחסך זמן רב. בהמשך, בנינו תהליכי קליטה והכשרה שמתאימים לאופיים של העובדים והעובדות השונים ויצאנו לדרך.

אביטל הובילה את הגיוס – את הפניה למקורות גיוס רלוונטיים, את המיון הראשוני של העובדים – מקצועית והתנהלותית ואת מתן מבחן המיון. פז פגשה רק את מי שהוכיחו ידע מספיק והומלצו ע"י אביטל. קלטנו עובדות על הרצף האוטיסטי, חרדיות, אמהות ממשפחות מרובות ילדים וסטודנטים.

במהלך תהליך הקליטה, פז ואני שמנו לב במיוחד ליתרונות של העסקת עובדים מאוכלוסיות גיוון.גילינו עובדות ועובדים  מקצועיים ומסורים ומקצועיים ובמחירים הוגנים.

בימים אלו, אני ממשיך את תהליך הליווי של פז, תוך הגדרה מתמדת של אתגרים חדשים, וחגיגת ההצלחות שבדרך.

אני רוצה לגלות לכם שלאחרונה חגגנו הצלחה קטנה, אבל ענקיות: בזכות ההצלחה העסקית של פז, ובזכות הפעילות שלה כעסק חברתי, פז זכתה במענק של עשרות אלפי ש"ח לקידום העסק.

הכותב: ארז פלג, מנטור עסקי, www.erez-peleg.com

תכנון אינסטלציה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *