חודש נשים שמח לכולנו!

הפעם, פוסט שמופנה לנשים ומיועד לכולם. ב- 8/3 מצויין יום הנשים הבינלאומי ומרץ כולו הוא חודש שבו אנחנו הנשים יותר על הבמה. זה מספיק? כמובן שלא. אבל עד שהמצב יהיה שיוויוני אני בוחרת לשמוח מתשומת הלב, מהעלייה במודעות, מעשייה משמעותית לקידום נשים בתעשיית ההיטק והטכנולוגיה. 

אחת היוזמות שהשתתפתי בהן הוא חודש הנשים 2021 בפורטל Start Israel, פורטל היזמות של ישראל. חודש שבו נשים וגברים כותהים על נשים, על נשים בהייטק, על יזמות נשית – כל נושא רלוונטי מתקבל בברכה. ממליצה לכם לקרא, היו המון כתבות מרתקות.  המצב עוד רחוק מלהיות מושלם. אני עדיין קצת תחת טראומה ממנהל פיתוח בסטארטאפ קטן שהגיב באופן די מביש בלינקדאין שנפסיק לדבר על "כשל שוק", הכל בסדר. מה הדבר הראשון שעבר לי בראש? שהוא לא מבין מיתוג ולא מבין מה "הזיכרון" של הרשת. וגם התפלאתי, והתאכזבתי ומאד כעסתי – הכל ביחד.

אנחנו הנשים אוכלוסיית גיוון? 

אז מה הסיפור שלנו? מעל 10 שנים אני מקדמת גיוון בהייטק ובשנים הראשונות בחרתי להתכחש לעובדה שנשים מוגדרות אוכלוסיית גיוון. לא התחברתי לזה. 51% זה רוב מספרי, לא מיעוט. כהייטקיסטית ותיקה כל השנים ראיתי סביבי הרבה נשים מצליחות ואף פעם לא חשבתי שיש כאן בכלל עניין. ודבר נוסף, זו נראתה לי "בחירה קלה" – לדבר על שילוב נשים בתעשייה יותר קל מלדבר על כאלה שבאמת שונים מאיתנו, "ההייטקיסטים".

אבל דווקא מתוך העיסוק בגיוון למדתי שבהחלט יש אתגר, ויש פוטנציאל. המספרים נמוכים ממה שהיו כשהתעשייה הייתה קטנה יותר לפני 30 שנה. אז, רובנו הנשים, פשוט התנהלנו "כמו הגברים" שלידנו והתקדמנו. שמעתי הסברים שזה קשור לפריחתם של משחקי המחשב ששווקו בעיקר לבנים (גאה להגיד שהבנות שלי היו מכורות לסימס סיטי). לדעתי זה יכול להיות קשור למגמות בעולם בשנים האחרונות של מודעות גדולה יותר לכל מה שקורה, של העיסוק ביעוד והגשמה עצמית, של איזון בית עבודה, שגרם לכך שאנחנו בוחרות להתנהל אחרת. העובדות הן שנשים נכנסות פחות לתעשייה ובאופן מובהק מתקדמות הרבה פחות.

והפוטנציאל? רוצים להתחיל בלתקן לגבי נשים, מצוין! זה מאד חשוב. גיוון חשוב עיסקית וחברתית ויחד עם זאת לא טריוויאלי. לגמרי בסדר להתחיל לפעול במה שיותר מתאים לנו כארגון. זה בדיוק המוטו שלי ביעוץ גיוון לארגונים. תכירו את האחרות, את היכולות והכישורים שלהן, תראו אותן באמת, תאפשרו ותסייעו להן לבוא לידי ביטוי.  נשתפר כולנו בלהתגבר על הנקודות העיוורות שיש גם לכל אחת מאיתנו שבוחנות את האחרים והאחרות מצר עולמנו.

לצערי, גם אנחנו הנשים ברוב המקרים לא מודעות מספיק לקשיים השונים שלנו. אנה ויינר, עובדת בגוגל, נשאלה בהכשרה פנימית  "ספרי למה את יוצאת דופן". היא לא ידעה עד כמה קשה לה לענות על שאלה כל כך פשוטה. זה המשיך להטריד אותה… היא הבינה שהיא לא לבד, אלא דווקא חלק ממצב שכיח. בסיטואציות דומות כמו ראיון עבודה, פגישה או אפילו מפגש חברתי, נשים נאבקו עם שאלות דומות ולא הצליחו לענות עליהן. היא גילתה שמחקרים רבים מוכיחים שנשים וקבוצות אחרות שאינן מיוצגות דיין לומדות מגיל צעיר שלא לדבר בגלוי על הישגיהן. זה לא יאה, זה להשוויץ, מי אני שאבלוט בכלל?

ומה היא עשתה עם זה? היא יצרה סדנה פנימית לעובדות גוגל, שהפכה לתוכנית גלובלית בשם IamRemarkable#. מוזמנות להציץ ולהתפעל. כ- 50% ממאות המשתתפות העידו שהסדנה סייעה להן להתקדם בקריירה.

יש בשנים האחרונות סדנאות והכשרות למיתוג כי זה לא טבעי לנו לנצנץ, לדבר על ההישגים שלנו, לספר במה אנחנו יוצאות דופן.  

אז לציון חודש הנשים, בואו נרוויח ממנו באמת. איך את מתכננת לנצנץ יותר החודש ובכלל ולסייע לנשים שסביבך לנצננץ? הנה כמה רעיונות. (כולם מוזמנים לאמץ).

🌈 תסמני לעצמך במה אחת שאת רוצה לעלות עליה בקרוב – בצוות בעבודה, במיטאפ, בכנס, במאמר שתכתבי, בסרטון שתצלמי, בפודקאסט שתתראייני בו ולכי על זה באמת!  תעשי מה שצריך שזה יקרה. ואח"כ על תשכחי לשתף את ההישג הזה, כמה שיותר.

🌈 תשפרי את הלינקדאין שלך ותדאגי שכל ההשגים שלך מוצגים לראווה.

🌈 תבחרי אישה אחרת, בכל גיל, שאת יכולה לסייע לה להתקדם, להאיר את דרכה. שתיכן תרוויחו.

🌈 תכתבו את כל הפניות שלכן לנשים – פוסטים שאתן כותבות, משרות שאתן מפרסמות, כל דבר. בסוף (או בהתחלה) תכתבו שהמסרים מיועדים גם לגברים. תתפלאו איזה אפקט משמעותי יש לזה. 

 * הכתוב מבוסס על פוסט בסדרה על גיוון, אחריות תאגידית ומיתוג שאני מפרסמת בקהילת מנהלות מותג יהלום בפייסבוק.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *