"אנחנו מגייסים למשרות ג'וניור, יש לך מועמדים מתאימים?"  שיחת טלפון מסופי שילו, מנהלת הגיוס בנוקיה ישראל, שאני מאד מעריכה, ביום שישי בבוקר, אי שם בדצמבר האחרון. אני יודעת שעבור נוקיה, קליטת עובד עם מגבלה, כל עוד הוא מוכשר, לא רק שזאת לא בעיה, זה אפילו יתרון.

"כן, בטח, אני מכירה! הכי מתאים זה זוהר (שם בדוי), שולחת לך קורות חיים שלו ונתקדם".

נוקיה ישראל מקדמת גיוון, לא מהיום. סופי ואני מכירות כבר כמה שנים, נפגשנו בעבר לגבי גיוס של ערבים, א.נשים עם מוגבלויות ואוכלוסיות גיוון אחרות. נוקיה פעלה ופועלת לגוון את כוח האדם בחברה ויש עובדים "אחרים" בחברה, שווים בן שווים, כולל בעמדות מפתח. 

נתחיל מהסוף, זוהר עובד שם כבר תקופה  כמפתח Back End, הם מאד מרוצים ממנו כעובד, והוא, מאוד מאוד מרוצה מהם כמעסיקים. אי אפשר אפילו לתאר כמה הוא מרוצה, איך נקלט מעולה מקצועית וחברתית וכמה שינויים חיוביים קרו בחיים שלו. המשפחה שלו עדיין לא נרגעה מכמה זה מדהים. 

ולמה אני מספרת לכם את זה? כי כשפועלים נכון זה מצליח בגדול. איך הכיף הזה קרה אתם שואלים? אז ככה: 

זוהר הוא בחור צעיר מאד, בוגר מדעי המחשב בהצטיינות ממכללה נחשבת ממרכז הארץ. הוא גם בחור על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה – עבר מהתיכון ישר למכללה קרובה לבית. הוא למד ברצינות, גם פנים אל פנים וגם בזום בקורונה, הצליח, פיתוח פרויקט גמר משמעותי ו… עכשיו מה? 

כשסיים את התואר הוא ידע מה הוא רוצה לעשות – לפתח תוכנה ורצוי קרוב לבית כי יש לו רישיון אבל הוא לא נוהג. 
הוא לא הכיר את התעשייה, את הדרישות, איך כותבים קורות חיים למי פונים, איך הוא יציג את עצמו ועוד ועוד. הוא היה מעט חרד מהשלב הבא בחיים. בשביל זה הוא הגיע אלי ועבדנו על זה. והוא הפנים בשמחה וברצינות האופיינית לו. הגענו בדיוק לשלב של להתחיל לחפש עבודה כשסופי התקשרה 😊

ומה נוקיה עשו כדי שזה יצליח? 

יש להם משרות לבוגרים ללא ניסיון. זה מאד משמעותי כי האתגר הכי גדול של אוכלוסיות הגיוון הוא תואר. 
רצו לגייס עובד עם מגבלה – פנו אלי. הם גם עובדים עם עוד גופים שמלווים א.נשים עם מוגבלויות. 
קורות החיים של זוהר התאימו – בוגר תואר מצטיין, ידע בשפות רלוונטיות, פרוייקט גמר משמעותי
הכנה למראיינים לכל אורך התהליך – 
לפני שמרב דגאי, R&D Director בנוקיה וסופי נפגשו עם זוהר הסברתי על המגבלה וההתאמות הנדרשות – במקרה של זוהר בעיקר שידע בדיוק מה מצופה ממנו בכל שלב בראיון ושהם יבינו איך נראית אינטראקציה עם אדם על הרצף האוטיסטי, מאד צעיר. כשהצטרפה מנהלת הצוות לראיונות שוחחתי גם איתה. 
זוהר עבר בהצלחה את כל המבדקים המקצועיים והשונות בהתנהלות שלו בראיונות הייתה מובנת ומקובלת. 
שלב החוזה עבר בקלות גם הוא. החוזה ברור, התנאים כמו בהייטק, לא היו התלבטויות רבות. זוהר גם קיבל רכב חברה ועכשיו הרישיון שלו בשימוש – מבעל רישיון הפך לאדם נוהג. הוא חשש מזה בהתחלה, הוא גר די רחוק, אבל בתהליך הדרגתי, זה עכשיו ממש בסדר והוא מאד שמח על ההתפתחות האישית הזו. 
הכנת הצוות לפני תחילת העבודה – 
לפני שזוהר הצטרף לצוות פגשתי אותם ובאישורו של זוהר ובתיאום איתו הסברתי מעט על המגבלה, עליו ועל איך רצוי להתנהל. זה היה חשוב – היו שם אנשים שפגשו בעבר אנשים על הרצף והם הבינו שזה לא אותו דבר. בחורה אחת אפילו אמרה שחבל שלא קיבלה הסבר כזה קודם, זה היה עוזר מאד. כולם היו מלאי מוטיבציה לקלוט את זוהר ושזה יצליח. 

אני זמינה גם בתהליכי הקליטה, פוגשת את העובד והמנהל המקצועי ופותרים ביחד כל עניין שעולה. כאן כמעט ולא היה צריך. הקליטה הייתה מותאמת, זוהר עמד במשימות, והתקדם כמצופה. 

היו מעט הכוונות בדרך – להעביר לו את המסר שהוא מתקדם כצפוי ואף אחד לא עושה לו הקלות, תיאום ציפיות פשוט לגבי תקשורת בכתב, ולפחות התנהלות חברתית אחת שזוהר פיספס מה הוחלט לגביה ועשה דברים שלא היה חייב. הוא התמודד בהצלחה רבה, מכל הלב וממש לא התרגש שהיה בסיטואציה חברתית שיכולה להיות קצת מלחיצה. להיפך, שמח שהייתה לו ההזדמנות. 

זוהר חלק אינטגרלי מהצוות – השתלב מקצועית וחברתית, הוא חלק מכל הפעילויות של הצוות בזום ופנים אל פנים וכבר לא מורגש שהוא היה קצת אחר בהתחלה. 

אני עוד בודקת מדי פעם, כי לי קשה לשחרר. נוקיה מכילים גם אותי 😊  

גיא שמש, Vice President Applications at Nokia, הוא אחד ממובילי הוועדה לגיוון והכללה של IATI – איגוד התעשיות הטכנולוגיות המתקדמות בישראל, מאמין בגיוון בכל ליבו ונאה דורש נאה מקיים. בהחלט רואים תוצאות. 

זה לא מסובך, צריך לרצות ולפעול נכון. כמו בכל פעילות ארגונית אחרת. כמו שזה מצליח לנוקיה, זה יכול להצליח לכל חברה אחרת. תגוונו, זה כדאי. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *